Η ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ
Την ειχε αγαπησει απο τα παιδικα του χρονια ως τη στιγμη που τη συνοδευσε στο νεκροταφειο, και την αγαπουσε μεσα στις αναμνησεις του. Σ' αυτο αναφεροταν και η ιδεα του οτι η πιστη ειναι η πρωτη αναμεσα στις αρετες, οτι η πιστη δινει στη ζωη μας την ενοτητα της, οτι η ζωη χωρις αυτην θα σκορπιζοταν σε χιλιαδες φευγαλεες εντυπωσεις.
Ο Φραντς μιλουσε συχνα στη Σαμπινα για τη μητερα του, ηταν ισως απο μερους του ενας ασυνειδητος υπολογισμος : υπεθετε οτι η Σαμπινα θα γοητευοταν απο τη ροπη του προς την πιστη και οτι αυτο θα ηταν ενας τροπος να δεθει μαζι του.
Μονο που τη Σαμπινα τη γοητευε η προδοσια, οχι η πιστη. Η λεξη πιστη της θυμιζε τον πατερα της, ενα πουριτανο επαρχιωτη που τις Κυριακες ζωγραφιζε για προσωπικη του ευχαριστηση τον ηλιο που εδυε πανω απ' το δασος και μπουκετα με τριανταφυλλα σ' ενα βαζο. Χαρη σ' αυτον αρχισε να ζωγραφιζει απο μικρη. Στα δεκατεσσερα χρονια της, ερωτευθηκε ενα αγορι της ηλικιας της. Ο πατερας της φοβηθηκε και της απαγορευσε για ενα χρονο να βγαινει μονη της. Μια μερα, της εδειξε μερικα αντιγραφα του Πικασσο σκασμενος στα γελια. Καθως δεν ειχε το δικαιωμα ν' αγαπησει ενα αγορι της ηλικιας της, μπορεσε τουλαχιστον να ερωτευθει τον κυβισμο. Μετα το απολυτηριο του γυμνασιου, εφυγε για την Πραγα με την παρηγορη εντυπωση οτι μπορουσε επιτελους να προδωσει την οικογενεια της.
Η προδοσια. Απο την παιδικη μας ηλικα, ο μπαμπας και ο δασκαλος στο σχολειο μας επαναλαμβανουν οτι ειναι το πιο βδελυρο πραγμα που μπορει να συλλαβει κανεις. Το να προδωσεις, σημαινει να βγεις απ' τη γραμμη και να φυγεις στο αγνωστο. Η Σαμπινα δεν γνωριζει τιποτα ωραιοτερο απο το να φευγει στο αγνωστο.
Γραφτηκε στη σχολη Καλων Τεχνων, αλλα δεν της επιτρεποταν να ζωγραφιζει σαν τον Πικασσο. Επρεπε, λοιπον, να εφαρμοζει υποχρεωτικα αυτο που ονομαζοταν σοσιαλιστικος ρεαλισμος, και στη Σχολη Καλων Τεχνων κατασκευαζαν πορτραιτα των κομμουνιστων αρχηγων κρατων. Η επιθυμια της να προδωσει τον πατερα της εμενε ανεκπληρωτη επειδη ο κομμουνισμος δεν ηταν παρα ενας αλλος πατερας, το ιδιο αυστηρος και περιορισμενος, που απαγορευε τον ερωτα ( ηταν η εποχη του πουριτανισμου ) και τον Πικασσο επισης. Παντρευτηκε εναν μετριο ηθοποιο απ' την Πραγα, μονο και μονο επειδη ειχε τη φημη εκκεντρικου και επειδη και οι δυο πατερες τον θεωρουσαν απαραδεκτο.
Επειτα πεθανε η μητερα της. Την επομενη, επιστρεφοντας στην Πραγα μετα την κηδεια, ελαβε ενα τηλεγραφημα : ο πατερας της ειχε αυτοκτονησει απ' τον πονο.
Την ετρωγαν οι τυψεις : ηταν τοσο κακο, απο μερους του πατερα της, που ζωγραφιζε τριανταφυλλα μεσα σ' ενα βαζο και δεν του αρεσε ο Πικασσο; Επρεπε τοσο πολυ να τον μεμφεται κανεις επειδη φοβηθηκε μηπως η κορη-του του γυριζε εγκυος στα δεκατεσσερα χρονια της; Ηταν γελοιο που δεν μπορεσε να ζησει χωρις τη γυναικα του;
Και παλι, ομως, εγινε λεια της επιθυμιας της για προδοσια: προδοσια της πρωταρχικης της προδοσιας. Αναγγειλε στον αντρα της ( δεν εβλεπε πια σ' αυτον τον εκκεντρικο αλλα μαλλον εναν ενοχλητικο μεθυστακα ) οτι θα τον εγκατελειπε.
Αλλα, αν προδιδεις τον Β. για τον οποιον εχεις προδωσει τον Α. αυτο δεν σημαινει οτι θα συμφιλιωθεις με τον Α. Η ζωη της διαζευγμενης καλλιτεχνιδας δεν εμοιαζε με τη ζωη των προδομενων γονιων της. Η πρωτη προδοσια ειναι ανεπιδιορθωτη. Προκαλει με αλυσιδωτη αντιδραση, αλλες προδοσιες, η καθεμια απο τις οποιες μας απομακρυνει ολο και περισσοτερο απο το σημειο της αρχικης προδοσιας. *
( απο " Η ΑΒΑΣΤΑΧΤΗ ΕΛΑΦΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ", του ΜΙΛΑΝ ΚΟΥΝΤΕΡΑ, μερος 3ο, κεφ. 3ο - μικρο λεξικο των ακατανοητων λεξεων (μερος πρωτο), σελ. 116-118, μτφ. Κατερινα Δασκαλακη, εκδ. ΕΣΤΙΑ - αθηνα 1986 )
* σημ.
η επισημανση ειναι του blogger
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου