[... ]
Ειναι ομως σαφες πως μια ποιητικη του ασυνειδ'ητου δεν μπορει να συνδυαστει με καποια ιδεολογια : η επαναστατικη σταση του Σουρεαλισμου ειναι, στην πραγματικοτητα, μονον ανατρεπτικη, ως εξεγερση εναντια στην καταστολη των ενστικτων απο την αστικη "φρονηση" και "ευπρεπεια" και ως πρωτη προκληση της φαντασιας εναντια στην εξουσια. Στον ιδιο το χωρο της σουρεαλιστικης ποιητικης θα διαμορφωθουν, τελικα, εξτρεμισμοι διαμετρικα αντιθετικοι : ο κομμουνισμος του Αντρε Μπρετον, η αντιδραστικη επιδειξη του Σαλβαντορ Νταλι. Το ασυνειδητο που η σουρεαλιστικη τεχνη αποκαλυπτει με φαινομενικη αντικειμενικοτητα, αλλα στην πραγματικοτητα κατω απο ενα ομιχλωδες φως βιτσιου και ενοχης, ειναι προφανως ενα "ταξικο ασυνειδητο" : η αλλη οψη της ορθολογικης διαυγειας, της αποτελεσματικοτητας, της καθαροτητας αποψεων "ιθυνοντος" αστου.
[... ]
Ο Σ. ΝΤΑΛΙ (S. Dali 1904 - 1989 ) φερνει στη γεματη σεξουαλικα υπονοουμενα ονειρικη θεαση, ενα δικο του παραληρημα μεγαλοσυνης, μια στομφωδη ισπανιζουσα και νεο-μπαροκ ρητορικη, εναν αποκρουστικο κυκεωνα ασεμνου και ιερου, ενα κυνικο αναποδογυρισμα του τροτσκικου μπολσεβικισμου του Μπρετον σε ενα επαμφοτεριζον ανακατωμα αντιδραστικοτητας και αναρχιας.
[... ]
Εχει ενδιαφερον να παρατηρησουμε οτι οι καλλιτεχνικες - κουλτουραλιστικες σχεσεις μεταξυ Ευρωπης και Αμερικης, ηδη πολυ συχνες κατα το πρωτο μισο του αιωνα μας, γινονται ακομη πιο εντονες με το μεγαλο ανοιγμα των Ηνωμενων Πολιτειων στους καλλιτεχνες που φθανουν απο την Ευρωπη, γοητευμενοι απο το θελγητρο αυτης της νεας και προοδευτικης χωρας, η που μεταναστευουν απο τη Γερμανια για να ξεφυγουν απο τη ναζιστικη καταδιωξη. Η συναντηση, σ' αυτην την τελευταια φαση, πραγματοποιειται στο εδαφος του σουρεαλισμου (μεταναστευσαν ο Μιρο, ο Μασον, ο Νταλι, ο Ερνστ) : γεγονος που εξηγει τοσο την οριστικη απομακρυνση της αμερικανικης τεχνης απο τις αμερικανικες παραδοσεις οσο και τον χαρακτηρα αντι-σουρεαλιστικης αντιδρασης της πρωτης αμερικανικης action painting. *
(απο " Η Μοντερνα Τεχνη" του Τζουλιο Καρλο Αργκαν, αποδοση απο τα Ιταλικα
- η οποια ελεγχθηκε πριν την εκτυπωση του συγγραμματος απο τον Νικο Κεσσανλη - της Λινας Παπαδημητρη, προλογος Νικου... < ΚΕΣΣΑΝΛΗ > ..., εκδ. "παν/κες εκδοσεις κρητης", 3η εκδοση, Ηρακλειο 2002)
σημ. του blogger :
- Τον Τζουλιο Καρλο Αργκαν ειχα την τυχη, να εχω καθηγητη, αρχικα, στο Παν/μιο
για Αλλοδαπους της Περουτζια και, στη συνεχεια, στο Παν/μιο της Ρωμης, στο μαθημα της Ιστοριας της Μοντερνας Τεχνης.
- Αντιγραφω την ακροτελευτια φραση του Νικου Κεσσανλη, απο το προλογισμα του στην εκδοση αυτη : Και ειναι αυτη, την καθαρη ματια του Αργκαν, την αντιδογματικη του σκεψη, που ηθελα με το μικρο αυτο σημειωμα να θυμηθω και να σας θυμισω. (Φεβρουαριος '96)
- Απο τα τρια ανωτερω αποσπασματα :
το 1ο απο τη σελ. 400, το 2ο απο την 403 και το 3ο απο σελ. 557/558.
* Οι πλεον σημαντικοι εκπροσωποι της action painting, ειναι οι : Τζακσον Πολοκ και Μαρκ Ροθκο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου